Èxit de participació en les Jornades Recuperem l'Aigua

El passat dissabte 25 d’ octubre vam celebrar, sota el títol Recuperem l’aigua, les jornades sobre els models de gestió dels serveis d’abastament d’aigua potable municipal, com a plat fort de la campanya que amb motiu del vintè aniversari de la privatització del servei a Molins de Rei ha preparat la CUP Molins

Les jornades les van obrir Moisès Subirana de la plataforma Aigua és Vida i Emanuel Lobina investigador del sector de l’Aigua del PSIRU (Public Services Institute Research Unit de la Universitat de Greenwich), fent un repàs en el context mundial del sector de l’aigua i acostant-nos al model català, on es va constatar que mentre el 85% del servei es manté en mans integrament públiques al món, a Catalunya el 90% dels serveis es troben privatitzats. Lobina va destacar el paper dels grans lobbies polítics i econòmics (Banc Mundial i Comissió Europea) com a grans instigadors de la privatització, malgrat que el propi Banc Mundial recull en la seva documentació el fet que aquestes van associades a pagament de comissions, i que el servei en el millor dels casos és només igual que quan es presta des del sector públic.

Jordi Colomer, Lluc Peláez i Joan Arévalo van parlar dels models de gestió a Arenys de Munt, el Figaró- Montmany i Olesa de Montserrat, dos serveis municipalitzats recentment (els dos primers) i el tercer  gestionat a través d’una cooperativa de propietaris. Es va destacar el paper del CONGIAC (Consorci de Gestió Integral d’Aigües de Catalunya), que agrupa els operadors públics del servei a Catalunya com a suport tècnic per aquells municipis que pretenen recuperar el servei.

Eloi Badia d’Aigua és Vida i Jordi Giró president de la Confederació d’Associacions veïnals  de Catalunya van parlar de la creació de l’empresa d’economia Mixta metropolitana (Aigües de Barcelona empresa metropolitana de gestió del cicle de l’aigua SA) el 2012 per cobrir la situació d’ al·legalitat en que molts dels contractes que AGBAR tenia a l’ AMB havien entrat. Es va desgranar el robatori a la sobirania municipal que suposa, els dubtes més que raonables sobre com s’han comptabilitzar les aportacions de cada un dels socis (85% privat, 15% públic) i la il·legitimitat de la pujada de tarifes que es prepara.

Finalment Sergi Alegre i Josep Raventós van exposar els models de gestió dintre de l’AMB, amb l’empresa públic APSA, la única que opera en el seu entorn en un context de fiscalització democràtica i sostenibilitat econòmica i els cants de sirena d’ AGBAR amb forma de xec en blanc per sumar al negoci els 63.000 habitants d’aquesta població. El cas de gestió d’Aqualia a Molins va servir per constatar que la gestió en règim de concessió serveix essencialment per finançar els ajuntaments a través del cànon concessional i que el privat obtingui beneficis industrials mentre que es transmet tota la càrrega dels costos a la ciutadania a través de la factura i va relatar la infra inversió del servei que manté el fibrociment com a material més comú a la xarxa , un nombre desorbitat d’aforaments (24 cops més que la mitjana de l’AMB) mentre segueix havent-hi un greu problema de qualitat de l’aigua pel que fa el gust.

______

A continuació us adjuntem algunes fotografies de les jornades així com les diapositives que van presentar els ponents: la Comunitat Minera Olesana, el Sergi Alegre amb l'Empresa pública Aïques del Prat S.A. i el Josep Raventós amb un repàs històric de la privatització de l'aigua a Molins de Rei.

Per últim, AQUÍ podeu veure la presentació del Jordi Colomer sobre les remunicipalitzacions a Arenys de Munt en el període 2011-2013.

Documents de la campanya 'Recuperem l'aigua'