El govern del PSC i JxCat impedeix aprovar una moció per activar acords existents com a estratègia de la mobilitat en el post confinament de la COVID-19

Ahir, el govern va impedir l'aprovació d'una moció que demanava aplicar acords ja planificats en mobilitat sostenible i pacificació de la vila. En el dia del Medi Ambient, PSC i JxMolins segueixen sense donar prioritat a aquestes qüestions transcendentals.

Us fem arribar la moció presentada i aprovada per tots els grups polítics a excepció dels del govern:

El procés de desconfinament progressiu que caldrà afrontar durant les properes setmanes i mesos pot suposar un col·lapse de la mobilitat al nostre país que, alhora, comportarà un increment de la contaminació atmosfèrica amb efectes perillosos per a la salut. La situació actual obliga a repensar la manera d'organitzar la societat i, paradoxalment, dona l'oportunitat d'adoptar canvis cap a un model millor.

Diverses entitats reconegudes del món de la mobilitat estimen un augment important de la mobilitat en vehicle motor. Els operadors de transport públic pronostiquen una saturació dels serveis, amb capacitats de com a màxim el 30% o 50%, per poder mantenir la distància física entre passatgers. Això suposarà que un elevat nombre de persones que feien ús del transport públic hauran de buscar alternatives, per assegurar que qui en faci ús és qui realment no té cap altra opció. A la vegada, un estudi del RACE diu que un 25% de la gent que abans es desplaçava a peu per anar a la feina, farà servir el cotxe quan s’acabi el confinament.

Es preveu, doncs, un increment significatiu de l’ús del vehicle privat per part de la població amb poder adquisitiu i disponibilitat de vehicle. Un increment del trànsit que agreujarà de forma alarmant la situació d’emergència climàtica que continua vigent malgrat el confinament. Les alternatives passen per evitar els desplaçaments, amb teletreball, la flexibilitat horària per fer els desplaçaments en hores de menys saturació, i buscar sistemes de transport alternatiu i més justos i equitatius.

Per aquests motius cal considerar la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal (VMP) com a mitjans de transport imprescindibles per a la sortida del confinament, com una opció amb baix risc de contagi de cara a recuperar una mobilitat que eviti la propagació i els rebrots de la COVID-19, i que no ens aboqui encara més ràpid al col·lapse climàtic que tenim a tocar i a uns nivells inacceptables de contaminació de l’aire que no faran més que agreujar la situació de les persones amb malalties respiratòries, les quals són especialment vulnerables al coronavirus mentre es treballa per reduir el nombre de vehicles a combustió dins les ciutats.

A diverses ciutats europees i també de la resta del món, s’està promocionant i apostant per l’ús de la bicicleta i els VMP, com una forma viable per desplaçar-se en temps de coronavirus i com a estratègia pel post confinament. S’estan creant xarxes de carrils bici provisionals per donar cabuda de forma segura a l’augment de les bicicletes i dels VMP, i també s’efectuen cessions públiques i/o privades de bicicletes per a desplaçaments imprescindibles.

Mentrestant, a l’Estat espanyol i a la Generalitat, ja venint d’una situació d’oblit per part de l’administració central i de la Generalitat d'aquestes administracions  cap a la bicicleta, s’hi ha de sumar que durant la fase de confinament s’ha criminalitzat sovint a les persones que utilitzaven aquest mitjà per a desplaçaments obligatoris, fins al punt de plantejar dubtes seriosos sobre la seva legalitat.

Els últims dies, el Ministeri de Salut (entre d‘altres instàncies) ha recomanat expressament utilitzar la bicicleta en els seus butlletins d’informació. Tot i això, no hi ha hagut cap comissió per posar la

bicicleta al centre de la mobilitat, com s’ha fet a l’Estat francès (Veure exemples d’Annex 1), ni cap reunió amb la Mesa de la Bicicleta (principal taula de reunió amb la Generalitat de Catalunya amb el sector de la bici).

A nivell de ciutats, es comencen a sentir algunes iniciatives per la creació de carrils bici provisionals i ampliació de l’espai de vianants a ciutats com Barcelona, Madrid, Sevilla, Lleida o Girona.

Amb l’objectiu de millorar freqüències, evitar esperes i aglomeracions en les parades de bus i millorar l’accessibilitat i seguretat dels usuaris del transport públic l’Associació per a la Promoció del Transport Públics (PTP)  ha proposat un seguit d’actuacions tàctiques prioritàries per preparar el transport públic viari al desconfinament.

Les darreres setmanes s’ha creat el moviment “Confinem els cotxes, recuperem les ciutats” que reclama un Pla de Xoc de conversió de la calçada per donar prioritat als vianants, la bicicleta i el transport públic,  ampliant l’espai públic per a la mobilitat sostenible en contraposició de l’ús del vehicle privat.

Atès que el Pla Director de la bicicleta de Molins de Rei  s’indica que la compacitat i les mides de la Vila de Molins de Rei són ideals per als desplaçaments en bicicleta. Donat que la distància màxima dins del nucli és de 2 km.(sense considerar els polígons industrials) i que els objectius generals que s’indiquen son:

• Augmentar l’ús de la bicicleta en els desplaçaments quotidians i d’oci que realitzen els residents a Molins de Rei, així com en aquells desplaçaments que tenen a Molins de Rei com a punt de destí.

• Augmentar la seguretat i el confort dels desplaçaments ciclistes

• Desincentivar l’ús del vehicle privat i facilitar la presència de la bicicleta, tant pel que fa a la seguretat i el confort de les ciclistes.

• Evitar els conflictes vianants/bicicletes en l’augment de l’ús de la bicicleta a la Vila.

Atès que a Molins de Rei, des del cap de setmana del 2 de maig del 2020, el centre Vila s’ha declarat peatonal els caps de setmana mentre s’allargui l’estat d’alarma, per afavorir la mobilitat de les persones a peu o amb VMP.  Mesura clarament insuficient però que ha estat valorada com a molt positiva comunicant que preveu mantenir-la almenys, fins a la tornada a la nova normalitat.

Atès que Molins de Rei va declarar l‘emergència climàtica el passat 26 de setembre de 2019  on tots els regidors i regidores, a excepció de 3 membres de JxMolins van ratificar tots els acords de la mateixa, entre els quals constaven:

• Reprendre la tramitació del Pla de qualitat de l'aire de Molins de Rei per a la seva aprovació en Ple en un termini de 6 mesos, i posterior aplicació.

• Peatonalitzar el centre Vila i ampliar la zona sense cotxes a d'altres zones del municipi.

Atès que la Diputació de Barcelona s’ha mostrat favorable a la campanya “Confinem els cotxes, recuperem les ciutats”

El Ple de l’Ajuntament de Molins de Rei adopta els següents acords:

ACORDS

PRIMER  Prioritzar l’espai públic pels vianants mitjançant les següents accions:

• Estendre de manera immediata la peatonalització del centre de Vila a tots els dies de la setmana, regulant l’accés de càrrega i descàrrega a hores de poc pas de vianants.

• Mantenir la mesura de la peatonalització del centre vila com a permanent, generant un sistema de mobilitat prioritària per a vehicles privats en una corona exterior de la vila

• Proporcionar més espai als vianants:  prohibint l’estacionament de motocicletes en voreres,  ampliant els espais públics d’estada i relació a tots els barris de la Vila, reordenant la circulació i l’estacionament de vehicles, garantint la correcta accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda a tots els espais públics i voreres i eliminant els carrils bici en vorera existents en aquells carrers on es puguin crear carrils bici provisionals en calçada.

• Estudiar i iniciar experiències de peatonalització a altres barris de la vila.

• Desenvolupar el  programa de Camins Escolars previst al PMU 2015-2020, encara no realitzat.

• Crear zones de baixa emissió (ZBE) al voltant dels centres escolars de la Vila per dissuadir de l’ús del cotxe per anar a l’escola.

SEGON  Prioritzar l’ús quotidià de la bicicleta i garantir la seva seguretat, mitjançant les següents accions:

• La creació de carrils bici provisionals  en calçada. per a fer compatible la convivència de bicicletes i Vehicles de mobilitat Personal (VMP) a la calçada, evitant així la competència amb el vianant a les voreres més estretes.

• La  reducció de la velocitat màxima a tot l’entramat urbà de la Vila a 30 Km/h senyalitzant el pas prioritari de bicicletes.

• La creació urgent d’una xarxa d’aparcaments de bicicletes a prop dels serveis públics i punts d’interès a tota la vila (ja prevista al Pla Director de bicicletes de la Vila).

• Fer campanyes i visualitzar la calçada dels carrers de Molins de Rei com a espai de pas i circulació normal de la bicicleta, a través dels mitjans de comunicació i de la pròpia web de l’ajuntament. Tal com preveia el PMU i el Pla Director de la bicicleta  2015-2020.

TERCER Planificar i executar una xarxa d’itineraris segurs per la bicicleta mitjançant les següents accions:

• Revisar i executar  totes les accions previstes i no realitzades del Pla Director de la Bicicleta de Molins de Rei, elaborat per l’AMB i la Diputació de BCN el desembre del 2015.

• Desenvolupar vies ciclables «extra-urbanes» seguint criteris de ciclabilitat, sostenibilitat i seguretat per al ciclista. En especial les connexions amb els polígons industrials, els barris de muntanya i els municipis de Sant Vicenç dels Horts i Papiol.

• Desenvolupar l'estratègia de la bicicleta de l’AMB, tal com preveu el PMU 2015-2020, en especial l’eix ciclable 4, que permet unir l'actual carril bici del pla amb la carretera de Caldes direcció El Papiol)

QUART.  Realitzar i exigir millores en el transport públic urbà i interurbà davant de la nova situació:

• Implementar la priorització semafòrica dels autobusos interurbans en el seu pas per Molins de Rei.

• Increment de serveis interurbans i urbans en hores punta per a evitar aglomeracions a les parades. Especialment garantir el servei de Bus Urbà al mig dia pels escolars.

• Implementar urgentment a tots els municipis metropolitans de la zona 2 tarifària, la posta en funcionament del sistema d’informació AMB Mobilitat, que permet la consulta d'arribada a temps real de totes les línies d’autobusos a les parades interurbanes, evitant esperes innecessàries.

• Millorar l’emplaçament a les parades que siguin necessàries per facilitar la pujada per totes les portes dels autobusos.

• Mantenir l’increment de la neteja i desinfecció dels autobusos i millorar-ho en les parades de bus i marquesines.

• Realització inmediata provisional del Carril Bus-VAO de la B-23, per a prioritzar el pas d’autobusos en l’autopista, donat el previsible col·lapse circulatori a hores punta a  l’entrada de Barcelona.

CINQUÈ.  Tal com indica la Llei de Mobilitat 9/2003 procedir a la revisió i inici de redacció del nou Pla de Mobilitat Urbana de la Vila (PMU) 2021-2026, garantint la correcta participació ciutadana mitjançant la creació d’un Consell de Mobilitat,  adaptant la planificació de la mobilitat de la Vila a la nova realitat.

SISÈ. Tramitar el Pla de qualitat de l'aire de Molins de Rei per a la seva aprovació en Ple i posterior aplicació.

SETÈ. Iniciar les actuacions provisionals i les accions proposades en aquesta moció el més aviat possible, perquè la ciutadania pugui disposar de l’ampliació de l’espai pels vianants i bicicletes pel proper mes de juny, amb una durada de la xarxa provisional d’un mínim de 6 mesos i realitzar una avaluació de la xarxa amb la participació mitjançat el Consell de Mobilitat a finals del 2020.

VUITÈ.  Comunicar els presents acords a: Diputació de Barcelona, AMB, Consell Comarcal Baix Llobregat, a la Pimec del Baix Llobregat, Associacions d’empresaris i de comerç de la Vila,  Associacions de Veïns i Veïnes, AMPAS, Associacions de persones amb mobilitat reduïda, ONCE, Associació per al Promoció del Transport Públic (PTP), BACC (Bicicleta Club de Catalunya), Casals de gent Gran, CEM, Club Ciclista MdR, Sindicats de treballadors del Baix Llobregat Operadors d’empreses d’autobusos que fan servei a Molins de Rei i als mitjans de comunicació: Ràdio Molins de Rei, Televisió de Molins, Llaç,  Viu Molins de Rei i als altres mitjans d'àmbit local i comarcal.