El govern municipal rebutja la proposta de la CUP per reduir els sous dels regidors

La CUP ha plantejat una proposta de retribucions, indemnitzacions i subvencions als grups polítics municipals que plantejava un estalvi mínim anual de 100.000€/any que l'equip de govern no ha acceptat. La sociovergència calca la proposta del mandat 2011-2015 i manté sous i subvencions elevades que s'enfilaran a més d'un milió i mig d'euros fins al 2019.

L'equip de govern va portar al mes de juny una proposta d'acord sobre "retribucions, indemnitzacions i subvencions dels regidors i grups municipals" que va rebre el vot en contra de la CUP Molins de Rei. Es tractava d'una proposta continuista respecte l'anterior mandat, i com a tal, mantenia totes les mancances que des de la CUP hem denunciat al llarg dels darrers anys. Davant les xifres explicades a la Junta de Portaveus celebrada el divendres 19 de juny la CUP va sol·licitar una reunió a l'equip de govern per al dilluns 22 de juny on va posar sobre la taula una proposta alternativa que l'equip de govern va rebutjar abans del ple de dijous.

La CUP vam aportar, com a criteri general, que calia reduir els càrrecs polítics amb dedicació exclusiva al consistori (de manera provisional el govern ocuparà 3 dels 4 llocs que ha previst, tot i que la seva voluntat és mantenir les 4 persones amb dedicació exclusiva)

La CUP també vam proposar que els regidors amb dedicació exclusiva (3.300,31€/mes/14 pagues -> 46.204,33€/any) cobressin un sou digne per exercir les seves funcions xifrat en 1.621,50€/mes, una xifra corresponent al Salari Mínim Interprofessional (648,60€) multiplicat per 2,5 i que és el criteri que la CUP ha defensat públicament tan en el programa polític com en els principis ètics i d'acció política treballats en els darrers mesos. Aquests 1.621,50€ és el topall màxim que considerem que pot arribar a cobrar algú a jornada completa, assumint una feina política durant un període limitat de temps. Des de la CUP partim de la idea que ningú ha d'entendre la política com una feina estable tal i com l'entenen altres formacions, i menys encara una feina per gaudir d'un nivell adquisitiu elevat per arribar a enriquir-se només pel sol fet de disposar d'un càrrec. Malauradament, fins que no aconseguim una ruptura democràtica que ens permeti capgirar el sistema actual, plantegem aquesta proposta de reducció salarial.

Consideracions ideològiques

La CUP s'oposa al model d'estructura política proposat per la sociovergència. El nostre model té per objectiu transformar els governs locals en democràcies directes a través de les fórmules del municipalisme radical per aconseguir un apoderament i una emancipació col·lectiva i personal. Així doncs, la institució no ha d'estar al servei de la ciutadania, sinó en mans del poble. Les persones han de poder participar directament en el procés de presa de decisions polítiques i assumir col·lectivament responsabilitats per governar les seves comunitats a través d'institucions democràtiques de proximitat. I per fer-ho, és indispensable subvertir el model actual d'institució vertical que ofereix la democràcia representativa, ja que considerem que desposseeix les persones de l'espai central d'acció política i redueix el seu paper actiu al vot o a una participació controlada i encotillada, que esdevé una rentada de cara perquè sembli que ens deixen triar alguna cosa.

El model vertical implica l'acumulació de poder en mans dels representants, assumeix el model de gestió com a model polític vàlid i comporta la professionalització de les tasques polítiques (i, en conseqüència, de la seva remuneració en forma de salaris). Per tant, cal tendir a desarticular estructures polítiques de caràcter vertical com les actuals i els sous que hi estan associats a favor d'estructures polítiques horitzontals que responguin a les necessitats d'autoorganització del poble. I tenint en compte la situació d'atur, pobresa i precarietat en què la crisi econòmica (dissenyada per les elits econòmiques amb el beneplàcit dels grans partits polítics) ha deixat la majoria de persones d'aquest país, és de justícia social que l'entramat polític que ens governa es vegi reduït i vegi abaixat les seus salaris, no tan per una qüestió d'austeritat (que també), sinó per una qüestió de decència democràtica i ètica.

Els grups polítics municipals

Pel que fa a les subvencions dels grups municipals, proposem aplicar un criteri d'equitat perquè tots els grups de l'Ajuntament rebin la mateixa subvenció econòmica i no cobrin en funció del nombre de regidors que tenen tal i com passa actualment. Aquesta mesura la defensem en entendre que més o menys tots els grups municipals tenen unes necessitats d'activitat política similars (comunicació, actes, manteniment de locals, materials...) i, per tant, haurien de rebre la mateixa subvenció independentment del nombre de vots rebuts que els han portat a obtenir diferents graus de representació a la sala de plens. D'aquesta manera, també es trenca l'espiral que afecta les minories amb representació municipal. La CUP farà arribar una proposta concreta a l'equip de govern que tingui present aquest criteri (que els vam plantejar a la reunió del dia 22) i que comporti, simultàniament, una reducció dels diners destinats als grups polítics mensuals.

Quadre resum

El govern municipal destinarà 416.494,12€ cada any a pagar els sous, retribucions i indemnitzacions als regidors i les subvencions als grups polítics municipals.

La CUP proposa reduir el nombre de regidors amb dedicació exclusiva, el seu salari i les subvencions als grups polítics municipals, amb una xifra d'estalvi mínim de 100.000€/any.

L'alcalde continuarà cobrant el seu sou de Convergència Democràtica de Catalunya tot i tenir dedicació exclusiva a l'Ajuntament. Cobrarà 49.000€/any.