El ple acorda avançar cap a l'eficiència energètica i la mobilitat sostenible

La CUP va presentar i defensar una moció treballada conjuntament amb el molinenc Albert Artés per fomentar la mobilitat sostenible i l'eficiència energètica. La moció va ser aprovada amb vint vots favorables i una abstenció a la sala de plens.

El ple del mes de juliol va aprovar per àmplia majoria una moció presentada per la CUP (promoguda i en bona part redactada per l'Albert Artés) pel foment de la mobilitat sostenible i l'eficiència energètica. La moció, a parer de la CUP, planteja alguns aspectes interessants:

1) Crear les condicions al municipi per tal que qui es plantegi la substitució de vehicles impulsats per combustibles fòssils per vehicles elèctrics tingui a la seva disposició una infraestructura de recàrrega que permeti que aquest plantejament sigui realista.

2) La creació de sinèrgies entre els serveis tècnics municipals i les entitats sense ànim de lucre que es dediquen a la promoció de la mobilitat elèctrica per tal que puguem anar ampliant, renovant i millorant la infraestructura de recàrrega a mesura que l’anem implantant.

3) Promoure la mobilitat elèctrica i la eficiència energètica durant la Fira de la Candelera i per tant, per una banda, donar-li una visibilitat de primer nivell i per l’altra, introduir assumptes molt innovadors a una fira amb molta història i renovar-la conceptualment.

La moció també planteja una quarta cosa, probablement de forma més tangencial, que és vincular aquest tema al pla de mobilitat. La CUP considera rellevant que els plans de mobilitat han de plantejar sense embuts la necessitat de reduir el parc de vehicles privats existents, que és sense dubte el que genera problemes de mobilitat i les seves derivades econòmiques, socials i econòmiques. La CUP entén i accepta el vehicle elèctric com una situació transitòria entre els vehicles amb combustible fòssil i la reducció efectiva dels vehicles privats i el conseqüent guany d’espai públic per altres usos socials.

És evident que substituir tots els cotxes dependents del petroli del parc actual pel mateix nombre de vehicles elèctrics ens situaria en un escenari de major lobby del sector de producció i distribució elèctrica i que si bé solucionaríem en part alguns problemes ambientals, no reduiríem la demanda d’espai públic per fer circular i aparcar vehicles; per tant, no solucionaríem el problema de mobilitat. És un matís important que la CUP ha plantejat en el marc d’aquesta moció des de la seva òptica de la gestió de la mobilitat. 

Anotem a continuació els acords de la moció, que podeu consultar sencera des d'aquesta mateixa notícia (la trobareu a dalt, a la dreta).

------------

Primer: Establir convenis de col·laboració amb associacions sense ànim de lucre depromoció del vehicle elèctric per tal de trobar les millors solucions pels diferents reptes que aniran sorgint a mesura que augmenti el número vehicles elèctrics en circulació. L'objectiu d'aquest acord de col·laboració és formular propostes concretes adaptades a la vila, tenint en compte el Pla de Mobilitat Local, i atenent a les aportacions dels tècnics de l'Ajuntament de Molins de Rei.

Segon: En base a l'acord del punt 1, dur a terme campanyes d'informació i sensibilització sobre els VE i altres formes de Mobilitat Sostenible, dirigida a escoles i instituts, així com al personal de l'Ajuntament de Molins de Rei.

Tercer: Promoure la Mobilitat Elèctrica, l'Autoconsum i l'Eficiència Energètica en el marc de la Fira de la Candelera. Demanar al Comitè Executiu de la Fira que impulsi mesures en aquest sentit i que estudiï, en el marc d'aquestes accions, un possible sistema de bonificacions per a les empreses i associacions del sector de l'automoció i l'habitatge que durant la Fira de la Candelera incentivin i afavoreixin la venda de vehicles elèctrics i la promoció de l'autoconsum i l'eficiència energètica a les llars, tenint en compte la connexió de VE i l'estalvi energètic. 

Quart: Que en un termini de 12 mesos els serveis tècnics d'aquest consistori elaborin un plànol amb una proposta ben definida dels diferents punts de recàrrega públics que caldria instal·lar repartits en diferents punts del municipi de Molins de Rei. El serveis tècnics elaboraran la proposta tenint en compte el següent: els tipus de punts de recàrrega i el màxim aprofitament d'aquest nou servei en funció de les dinàmiques comercials, la quantitat de moviment de vehicles i les característiques urbanes de cada zona. 

Per altra banda caldria limitar els temps de recàrrega per evitar el mal ús del servei, imitant en aquest sentit el sistema que ja funciona a la ciutat de Barcelona que diferencia punts de “recàrrega ràpida”, amb un temps màxim d'estacionament de 30 minuts, i punts de “recàrrega lenta”, amb un temps màxim d'estacionament de 2 hores. Aquests punts de recàrrega s'hauran d'executar durant la vigència del pla de mobilitat de l'Ajuntament de Molins de Rei. Tal execució serà progressiva i s'anirà adaptant en funció del previsible creixement de la demanada de recàrrega pública de bateries per a VE.

Cinquè: La targeta per activar els punts de recàrrega serà gratuïta durant els primers 5 anys per a totes aquelles persones que liquidin l'impost municipal de circulació a Molins de Rei. Aquesta targeta haurà de ser compatible amb les ja existents en els punts de recàrrega públics establerts a altres municipis de Catalunya.

Sisè: Traslladar aquests acords a l'Associació Volt Tour, al Comitè Executiu de la Fira, a la Generalitat de Catalunya i a la Diputació de Barcelona, i fer-ne difusió a través dels mitjans de comunicació de titularitat pública de l'Ajuntament.