La irresponsabilitat de la Generalitat de Catalunya amb les beques menjador

La CUP dóna suport a la proposta del govern municipal de complementar els ajuts econòmics de beques menjador, en una votació unànime a la sala de plens

Des de fa uns quants anys al ple d’octubre l’equip de govern porta al ple l’aprovació dels criteris complementaris dels ajuts de menjador que distribueix el Consell Comarcal amb pressupost de la Generalitat de Catalunya. D’entrada, com hem dit en nombroses ocasions, és lamentable que aquest debat als plens municipals ens obliguin a fer-lo quan el curs ja ha començat fa un mes i mig, amb la incertesa que això genera entre les famílies sol·licitants.

En segon lloc, la Generalitat de Catalunya ens ha acostumat a mostrar la seva irresponsabilitat profunda davant la crítica situació econòmica que passen moltes famílies del país, atribuïble, en part, a la gestió del govern convergent amb retallades socials constants i indignes en els darrers 5 anys. El govern de la generalitat no destina prou diners a fer front a la situació de vulnerabilitat de les famílies en situació de pobresa o que passen dificultats econòmiques, cosa que repercuteix en el consell comarcal, primer, i després, en els ajuntaments. És a dir, marca uns criteris per accedir a les beques i després no preveu prou diners per donar-hi resposta. És francament trist. Demanem a la Generalitat, un cop més, que pagui el què li pertoca.

En qualsevol cas, a Molins, com també s’ha anat fent en altres municipis, l’Ajuntament intervé des de fa anys per garantir que les famílies sol·licitants de beques menjador que compleixen amb els requisits que marca el Consell Comarcal i que no reben les quanties corresponents hi tinguin accés a través del pressupost municipal. I, en conseqüència, complir amb la voluntat política que totes les famílies que ho necessitin puguin accedir a l’ajut econòmic que els pertoca.

Aquest any la partida prevista per l’Ajuntament és de més de 100.000 euros, una xifra similar a la de fa dos anys i superior a la de l’any passat. Cal recordar que fa dos anys les sol·licituds van ser 214, que l’any passat es van enfilar a les 300 i que aquest any es manté un altre cop la xifra de 300 demandes de beca menjador. Tot i que massa sovint se’ns vulgui vendre motos amb les dades d’atur i els famosos brots verds, la crisi s’ha convertit en estructural per a una part significativa de la població.

Els criteris que aprovem avui per part de l’Ajuntament són els mateixos que els de l’any passat i ens semblen pertinents, tot i que aquests criteris s'haurien de posar al dia atenent a les necessitats socials i al diferencial de preu cada cop més gran entre l'aportació de la beca i el preu dels menjadors escolars. A priori, no es concedeix cap beca completa, se’n donen 93 de 5,10€ de valor i 81 de 2€, tot i que les xifres van creixent cada setmana. La CUP Molins vol mostrar la seva preocupació pel fet que el Consell Comarcal allargui terminis en la gestió de les sol·licituds per manca d’informació o per conflictes oberts amb hisenda, per manca de NIEs, etcètera. Probablement, bona part d’aquestes sol·licituds responen a casos delicats i cal actuar-hi amb rapidesa.

La CUP també vol socialitzar un dels debats que hi va haver al darrer Consell Escolar i que ens sembla també rellevant, sobre la pèrdua ja més que consolidada del servei de menjador als instituts que deixa en situació d’indefensió a moltes famílies de la vila i en què els serveis socials hi miren de donar resposta en la mesura de les seves possibilitats. De l’altra, les llars d’infants, en què s’ha aconseguit una subvenció de 34.000 euros via generalitat per donar resposta a 36 sol·licituds d’ajuts a menjador en què es rebaixa 4,75€ la quantitat a pagar, xifra que és insuficient i que haurem de vetllar per complementar-la si és necessari.

Una dada per a la reflexió del model educatiu vigent al nostre país: de totes les peticions fetes a la vila, menys de 20 corresponen als centres concertats. Paral·lelament, no tenim cap escola pública que baixi de 25 sol·licituds i comptem amb alguns centres en què aquesta xifra es duplica i es triplica.

En qualsevol cas, l’Ajuntament assumeix un any més les retallades de la Generalitat i des de la CUP no ho deixarem de denunciar.

La Generalitat deixa sense accés a beca menjador a nombroses famílies de la vila i del Baix Llobregat que compleixen els criteris marcats per la mateixa Generalitat.

A Molins de Rei s'han superat les 300 sol·licituds de beques menjador per segon any consecutiu. D'aquestes 300 sol·licituds, menys de 20 corresponen a famílies dels centres concertats de la vila.