L'Ajuntament treballarà amb la banca ètica a proposta de la CUP

La CUP Molins de Rei presenta una moció que rep aportacions d'altres grups municipals i s'aprova per unanimitat al ple del dijous 17 de desembre de 2015. L'Ajuntament es compromet a treballar amb la banca ètica a partir d'ara.

Una de les principals propostes que la CUP Molins de Rei ha fet arribar a l'equip de govern en el debat sobre el pressupost municipal ha estat l'aposta per treballar amb banca ètica el nou crèdit que el consistori té previst concertar al llarg de l'any 2016 per fer front a una part significativa del capítol d'inversions, que és de 2.466.000 €. Davant el pes específic d'aquesta proposta, la CUP va entrar una moció al ple ordinari del mes de desembre per ampliar aquesta aposta al conjunt de crèdits, préstecs i moviments de tresoreria de l'Ajuntament de Molins de Rei: calia transcendir el mateix debat del pressupost municipal.

La moció, treballada amb altres grups polítics municipals, ha estat aprovada per unanimitat a la sala de plens: 21 vots a favor, 0 abstencions, 0 vots en contra. La CUP celebra el resultat d'aquesta moció i destaca la importància dels acords presos, concrets i amb mecanismes de fiscalització del seu compliment per part dels grups polítics que estem a l'oposició. A continuació us destaquem alguns dels acords més rellevants de la moció:

-> Realització d'un informe de caire tècnic amb l'objectiu d'estudiar la viabilitat de dur a terme totes les operacions bancàries del consistori mitjançant banques ètiques i/o cooperatives, tals com Triodos Bank, Fiare Banca Ètica, Oikos Crèdit, Coop57 o Caixa d'Enginyers, entre d'altres.

-> Establir contacte amb les diferents entitats de Banca Ètica que treballen a Catalunya per conèixer el seu funcionament i serveis i avaluar als òrgans col·legiats de govern i a la comissió informativa d'Economia i Serveis Generasl les possibilitats de col·laboració entre l'Ajuntament de Molins de Rei i les diferents entitats de Banca Ètica.

-> En funció de l'informe tècnic que s'elabori, una vegada exposat pels òrgans col·legiats de govern i la comissió informativa d'Economia i Serveis Generals, l'Ajuntament cancel·larà els comptes bancaris que encara es mantinguin amb entitats no ètiques, un cop amortitzats els préstecs pendents, sempre que cap acord sigui lesiu pels interessos de l'Ajuntament.

-> No establir cap nou vincle ni relació amb cap entitat bancària que no sigui inclosa dins les banques ètiques i/o cooperatives. En cas que no sigui possible per algun motiu extraordinari, hi haurà el compromís de fer un informe tècnic amb la justificació corresponent.

La moció també preveu iniciar campanyes de sensibilització per emplaçar els vilatans a fer ús de banques ètiques i/o cooperatives i promoure-les a Molins de Rei. La CUP Molins de Rei considera que els acords presos són significatius i que poden capgirar completament les dinàmiques clàssiques de supeditació als interessos de la banca convencional. En els darrers mesos i anys diversos col·lectius de la vila han dut a terme xerrades per donar a conèixer la banca ètica al nostre país i la CUP considera que ha arribat el moment de traspassar aquesta inquietud a les institucions.

Amb els diners dels vilatans els bancs convencionals estan especulant amb el mercat immobiliari, fent pujar els preus del lloguer i la compra d'habitatges, desnonant i fent mòbbing a persones amb pocs recursos econòmics. També inverteixen en empreses d'armament que venen els seus productes a qualsevol país i escampen la mort i la destrucció arreu del planeta, fent companyia a les polítiques imperialistes dels governs. És ben conegut que les bombes de dispersió, prohibides internacionalment per matar indiscriminadament la població civil, han estat fabricades a l'Estat Espanyol i llançades sobre la població palestina, per citar-ne un exemple.

De la mateixa manera, la CUP considera que cal deixar de generar nous interessos bancaris amb la banca convencional (al pressupost municipal de 2016 en preveiem pagar 426.000€), a qui generem beneficis que només serviran per enriquir les grans famílies i fons d'inversions del país, per augmentar encara més les injustícies i desigualtats socials de la població.

Per aquests motius, la CUP considera que l'acord de l'Ajuntament de Molins de Rei és tan significatiu: la banca ètica i cooperativa no finança empreses que treballin contra els interessos de la població en general ni tampoc en indústria bèl·lica. I tan important com això: el seu model cooperatiu garanteix la implicació de la societat en el destí dels diners, assegurant d'aquesta manera que no s'utilitzaran per beneficiar una minoria i garantint que tinguin una incidència real en la vida quotidiana de les persones.

Podeu consultar la moció completa en el document adjunt a aquesta notícia.

La moció per treballar amb la banca ètica a partir d'ara rep el suport unànime de la sala de plens.

Els acords proposen cancel·lar els comptes bancaris de l'Ajuntament amb la banca tradicional a mesura que s'amortitzin els préstecs vigents i no establir cap nou vincle amb banques que no siguin ètiques i/o cooperatives.

En els propers mesos l'Ajuntament durà a terme reunions amb les diferents banques ètiques presents a Catalunya per estudiar quina relació poden establir amb l'Ajuntament de Molins de Rei.