{OPINIÓ} - El gos policia

Text emès a l'espai "La Raó del Regidor" de Ràdio Molins de Rei el 31 de desembre de 2015 a càrrec de la regidora Mireia Romo.

El passat 24 de desembre ens assabentàvem formalment per nota de premsa emesa per l’Ajuntament que la Guàrdia Urbana començava una prova pilot d’unitat canina a la nostra vila. Una patrulla formada per un gos policia i un agent serà sotmesa durant aquest Nadal a un període de proves amb l’objectiu de detectar substàncies estupefaents; segons el regidor Anton Pedrola, podria arribar-se a crear una unitat canina estable si els resultats que s’obtenen ara són positius.

Des de la CUP Molins de Rei ens posicionem absolutament en contra que s’utilitzin animals amb finalitats policials perquè des d’un punt de vista d’ètica animalista creiem que al darrera d’aquestes pràctiques s’amaga una concepció especista on els animals són concebuts com a productes i objectes que posseïm i, per tant, tenim dret a utilitzar-los per satisfer les nostres necessitats. Això passa per obligar-los a realitzar tasques que els són impròpies, com treballar. Per a nosaltres aquesta concepció dels animals comporta explotació i, per tant, és maltracte.

Des de la CUP defensem una ètica antiespecista on els animals siguin concebuts com a éssers que senten i que tenen necessitats biològiques i afectives específiques que hem de conèixer i respectar. És evident que cap gos decideix ni necessita fer de policia. Aquesta decisió és humana i, per tant, les condicions laborals i els riscos que hi estan associats han de ser assumits únicament per humans, ja que un gos no pot triar. Si ells no tenen veu, nosaltres hem de ser la seva veu per defensar-los.

Si l’Ajuntament de Molins de Rei ha valorat que té un problema social amb el consum d’estupefaents i per això cal reforçar la Guàrdia Urbana amb una unitat canina, proposem que en lloc d’aplicar la persecució policial sobre el consum de drogues com a estratègia que s’ha demostrat inefectiva al llarg de moltes dècades i és obsoleta , s’estudiï d’implementar un pla que inclogui diversos agents institucionals i socials de la vila per fer-hi front des del treball social, no des de la repressió policial.

D’altra banda, ens preguntem què vol dir que l’Ajuntament vol millorar la convivència entre animals i ciutadans a la via pública com diu la nota de premsa. Només vol millorar la convivència a la via pública? Vol evitar conductes incíviques com ho són la disposició d’excrements? Vol evitar els lladrucs? Vol evitar les males conductes de tinença d’animals a càrrec de propietaris? No cal ser gaire intel·ligent per saber que això no s’arregla posant a treballar un gos de policia, sinó fent polítiques animalistes que incloguin legislació, associacions animalistes, la comunitat educativa, la xarxa social i cultural de la vila... i desenvolupar un pla específic per implementar-les.

Malauradament, aquest Ajuntament encara té les qüestions relacionades amb els animals penjant de la regidoria de salut pública, és a dir, que fa polítiques cap als animals en funció si representen un problema de salut pública, si no, no en fa. Els animals a Molins de Rei no són una qüestió d’una regidoria de benestar animal o de medi ambient com es faria en un poble modèlic i avançat en drets d’animals.

Per tot això, des de la CUP ens comprometem a seguir de ben a prop el procés pel qual aquest gos ha estat obligat a ser gos policia, concretament ens comprometem a esbrinar com ha estat la seva criança i ensinistrament; ens comprometem a seguir de ben a prop les condicions en què aquest gos és obligat a treballar i ens comprometem a lluitar perquè l’Ajuntament tiri enrere aquesta iniciativa; i a treballar pels drets dels animals i contra el maltractament perquè Molins de Rei sigui un exemple de vila animalista.

La CUP Molins de Rei ens posicionem contra l'ús d'animals amb finalitats policials i ens comprometem a lluitar perquè l'Ajuntament tiri enrere la iniciativa del gos policia.

Cal impulsar polítiques animalistes que incloguin legislació, associacions animalistes, la comunitat educativa, la xarxa social i cultural de la vila... i desenvolupar un pla específic per implementar-les.