Per un pacte contra el deute a Molins de Rei

Des de la CUP estem satisfetes, però també un punt decebudes de poder avui aprovar per unanimitat en aquest ajuntament un pacte local contra l’endeutament amb els bancs com aquest. Ens expliquem: aquest pacte creiem que serà molt positiu si es compleix, ja que durà amb ell avantatges en la gestió dels recursos de totes les molinenques, en transparència, en participació, i en solidaritat.

Serà una millor gestió dels recursos de totes perquè, com diu al punt 1, rebaixarem el nivell d’endeutament, evitant les polítiques de cara a la galeria a base d’endeutament que tant de mal han fet a aquest país reflectides entre d’altres en la crisi econòmica que encara moltes patim. I es farà a través d’una taula on les diverses sensibilitats hi seran representades. Entre totes, fixarem el deute mínim que ens comprometem a no superar.

També afavoreix la solidaritat en aquest mon global tant injust a través del punt 2. Si posem els milions d’euros de totes les molinenques en banca convencional, i ens endeutem amb ella, només fem que finançar entre d’altres la industria militar i les empreses que maximitzen els beneficis a base d’explotació de les persones i també del territori. Treballar amb la banca ètica i cooperativa ajudarà en la direcció oposada gràcies al compromís d’aquesta en evitar aquest tipus d’intervencions.

Ajudarà a fer de Molins una vila més transparent i participativa. El punt 3 acorda explicar i debatre les Ordenances fiscals i els Pressupostos juntament. Decidir unes taxes, quins ingressos per fer quines despeses, té sentit, no? perquè no es feia fina ara? El pacte també fixa fer aquest debat també de cara a la població, abans d’aprovar-ho al plenari, perquè encara mantingui l’interès de la gent i la possibilitat de modificacions.

I el punt 4 i 5, ens permetran analitzar a través d’una auditoria del deute ciutadana, acompanyada d’informació i debat, quin deute té Molins, com es va contraure, què va pagar, i podrem valorar si creiem que va ser un error i fins i tot, si es considera il·legítim, en beneficiar els interessos dels bancs amb clàusules abusives.

Però hem dit que també estàvem un punt decebudes. Diverses d’aquestes propostes ja les havíem fet la CUP abans, i algunes fins i tot havíen estat aprovades però no s’havia fet res al respecte. Per nosaltres, aquests acords formarien part de la nostra praxis quotidiana. Ara, n’esperem un canvi de la del govern per millorar Molins.

La CUP Molins de Rei hem proposat a les formacions polítiques del ple de l’Ajuntament i a la resta de la vila l'assumpció d'un pacte comú per lluitar contra el deute i per apostar per la transparència d’aquest. Enguany pagarem més de tres-cents mil euros només en concepte d’interessos. Creiem que cal aturar tant aviat com sigui possible aquest traspàs de diners de totes les molinenques cap a les entitats bancàries privades i trencar amb l’ofec que aquest deute exerceix sobre les finances locals. El  pacte recull acords ja validats per unanimitat a la sala de plens durant els últims anys per tal d'aplicar-los d'ara en endavant sense més dilacions. Després del debat, els 6 punts d'acord han estat els següents.

Les forces d’aquest plenari adoptem els següents acords:

1. Reduir anualment el deute viu de l'Ajuntament de Molins de Rei. Només per motius excepcionals ens comprometem a tornar obrir el debat sobre incrementar el deute dels i les molinenques amb els bancs. En el termini de 15 dies des de l’aprovació de la moció es convocarà la taula contra el deute per decidir quin és el nivell de deute assumible per l’ajuntament de Molins de Rei.

2. Establir preferentment vincles amb entitats bancàries incloses dins de les banques ètiques i cooperatives. En cas que no sigui possible, es justificarà degudament

3. Presentar la proposta de d’Ordenances Fiscals i Pressupost Municipal a la població prèviament a la seva aprovació al plenari, amb l'objectiu d'informar els vilatans i donar-los tota la informació necessària per a tal de convertir el pressupost en una eina comprensible per a tothom.

4. Fer un debat obert amb els vilatans sobre la gestió del deute municipal, amb mecanismes d'informació, deliberació i seguiment dels acords.

5. Impulsar una auditoria ciutadana dels comptes de l'Ajuntament a fi i efecte d'entendre, avaluar, quantificar i explicar la xifra total del deute il·legítim.

6. Comunicar aquest acord a la població a través dels canals oficials, web, Balcó de la Vila i mitjans de comunicació locals.