Cal que Molins de Rei declari l’Emergència Climàtica

L’Ajuntament de Molins de Rei reconeix que tant l'atmosfera del nostre planeta com els éssers vius que conformen la seva biosfera es troben en greu perill. Així ho proven els informes recents de Nacions Unides a través dels seus organismes IPBES (Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services) i IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) que alerten d’una gravíssima pèrdua de biodiversitat -més d’1 milió d’espècies amenaçades- i d’un increment constant de la temperatura del planeta que, si no s'actua amb urgència, seguirà creixent i el farà inhabitable.

Més enllà dels informes dels estaments supramunicipals que alerten de la necessitat urgent de revertir i mitigar el canvi climàtic, no es pot obviar que aquest està intrínsecament lligat al model de producció i consum que impera al nostre país i al món. Són necessaris, per tant, canvis profunds en els àmbits productius i econòmics, no només a escala global, si no també a escala territorial i municipal, que permetin crear relacions productives i de consum més justes i sostenibles amb el nostre entorn.

A tot això, cal afegir-hi que ja existeix a escala mundial un moviment transversal encapçalat per joves que reclama aquests canvis profunds de model i sistema per fer front a l’emergència climàtica que estem vivint, així com centenars i milers de col·lectius que porten anys i dècades al nostre territori i al conjunt de Catalunya amb la mateixa visió i objectiu.

Així doncs, l’ajuntament, com a institució al servei del veïnat, es veu en l’obligació política d’acceptar la gravetat de la situació climàtica i d’activar els mecanismes al seu abast per tal de mantenir tots els serveis ecosistèmics que ens dona la biosfera i que permeten la nostra subsistència.

Atès que l’Ajuntament de Molins de Rei es va adherir al Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses pel Clima i l’Energia l’any 2009, amb que es van assumir els objectius de la Unió Europea pel 2030 de reduir les emissions de Gasos d’Efecte Hivernacle (GEH) com a mínim en un 40% a l’any 2030.

Atès que el 14 de Maig de 2019 el Govern de la Generalitat de Catalunya va aprovar un acord declarant la situació d’Emergència Climàtica i Ambiental per assolir els objectius en matèria de mitigació establerts a la Llei del canvi climàtic, aprovada l’1 d’agost de 2017.

A aquests efectes, i a instància del Grup Municipal de la CUP, l’Ajuntament de Molins de Rei adopta els següents acords:

1. Declarar l’estat d’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA a la vila de Molins de Rei.
  2. Aprovar un pla local d'adaptació al canvi climàtic en un termini de 6 mesos, i que tots els grups municipals assumeixin com a inqüestionables i innegociables les inversions que s'hi preveuen i, en conseqüència, ens comprometem a executar-les.
  3. Cuidar, promoure i complir el Pla d'acció supramunicipal per la qualitat de l'aire, que planteja, entre d'altres afers, la necessitat d'endreçar urbanísticament les activitats emissores de partícules a l'atmosfera.
  4. Reprendre la tramitació del Pla de qualitat de l'aire de Molins de Rei per a la seva aprovació en Ple en un termini de 6 mesos, i posterior aplicació
  5. Promoure la reducció de l'ús del cotxe, especialment entre trasllats interurbans a la Vila, si cal a través de la redacció d'un pla i de polítiques transversals.
  6. Peatonalitzar el centre Vila i ampliar la zona sense cotxes a d'altres zones del municipi.
  7. Promoure, promocionar i participar de totes les propostes sorgides a l'entorn de l'emergència climàtica, especialment les referides a descarbonització i reducció del consum de CO2.
  8. Donar suport a les mobilitzacions entorn a la vaga mundial pel clima del proper 27 de setembre.
  9. Donar a conèixer els acords presos, especialment la declaració d’Emergència Climàtica, a tota la població, així com les mesures per fer-hi front, fer-ho extensiu als mitjans locals i de titularitat municipal.

Vaga Mundial pel clima

Finalment, la CUP Molins, així com la resta de l'Esquerra Independentista de Molins de Rei i del Baix Llobregat serà un actor actiu el proper divendres 27 de setembre, quan hi ha convocada una Vaga mundial pel clima. Animem a totes les persones a mobilitzar-se als seus espais de treball i a participar a les accions i activitats que es realitzin la setmana anterior i el mateix dia.