El robatori de l'IBI

Article d'opinió que es publicarà en el proper Casa de la Vila

El passat mes de novembre l’equip de govern va aprovar les Ordenances per l’exercici 2008. L’IBI augmenta de mitjana un 13%, quan és aquesta la major font d’ingressos.

L’Impost sobre Bens Immobles (IBI) es d’obligat cobrament pels ajuntaments i es basa en gravar el patrimoni que té cada ciutadà. El valor dels immobles com que ha crescut molt en els últims anys això acaba repercutint en un augment desmesurat de l’IBI. És un impost doncs que creix amb l’especulació. Pensem que pot ser una bona eina per fer pagar més a qui té moltes propietats però la gran majoria de ciutadans no té casa seva per especular sinó que per a viure-hi.

Des de la CUP estem d’acord que existeix un mal finançament dels Ajuntaments ja que l’Estat i la Generalitat destina pocs recursos econòmics però això no ha de servir mai d’excusa per anar escanyant l’economia dels vilatans i vilatanes.

L’any 2007 es van cobrar 5.603.000 € per l’IBI i les previsions de l’equip de govern per l’any 2008 augmenten fins 6.625.000 €, cosa que representa un increment del 18%.

L’equip de govern diu que aquests augments serveixen per pagar els serveis però la realitat és que l’any 2008 recaptaran en impostos i aportacions d’altres administracions 2.750.000 € més que l’any anterior però l’increment en despeses de personal (sous dels polítics inclosos) augmenta en 1.494.000 € mentre que la despesa en bens corrents i serveis només augmenta en 482.000 € i les inversions reals augmenten només en 628.000 €.

Des de la CUP demanem coherència a l’equip de govern i als partits polítics amb responsabilitats de govern a l’Estat Espanyol i a la Generalitat de Catalunya. Si no son capaços de solucionar el sistema de finançament dels ajuntaments al menys no tinguin la barra de solucionar-se el finançament personal pujant-se el sou tal i com han fet aquí a Molins de Rei. Sinó, el ciutadà acaba tenint la impressió de que els polítics acaben pensant més en ells mateixos que no pas en solucionar un problema que ens afecta directament a tots els ciutadans, perquè després sota l’excusa d’aquest problema ens augmenten per exemple un 13% l’IBI. Ja sabem que el Sr. Arcas, el Sr. Puntas o el Sr. Casals no tenen problemes econòmics per pagar l’IBI però hi ha molta gent que si.

Des de la CUP vàrem proposar que l’Ajuntament pogués tornar mitjançant subvencions gran part de l’increment de l’IBI als vilatans i vilatanes. Legalment s’ha de cobrar inicialment però després existeix aquest mecanisme per retornar part de l’increment, sobretot a totes aquelles famílies que només tenen una vivenda i ingressos no gaire alts, mitjançant subvencions. L’equip de govern ha preferit no aplicar aquest mecanisme.