La CUP dóna suport a la rebaixa de tarifes de la biomassa

El ple municipal aprova per unanimitat la rebaixa de l'import d'un 6% proposada per l'empresa concessionària. La CUP Molins proposa mesures de control i de transparència.

El Ple de Molins de Rei va aprovar per unanimitat la rebaixa del 6% de les tarifes de biomassa que ofereix la planta de Molins Energia per al barri de La Granja. Des de la CUP Molins considerem que la rebaixa de tarifa és bona d'entrada: que un consum energètic de primera necessitat es pugui obtenir al menor preu possible és positiu. La modificació de tarifes també comporta la creació d’un fons de reposició de 45.000 euros anuals que han de servir per afrontar les inversions del servei a curt, mig i llarg termini. És una decisió necessària per al bon funcionament de Molins Energia,  però la CUP considera que aquest fons ha d'estar en mans de l’Ajuntament en lloc del concessionari.

La tarifa ve avalada per una despesa d'explotació (el que costa fer arribar l'energia a les cases) que ascendeix a 229,970,54 euros. D'aquests diners, un 38% correspon a despeses energètiques, el 32% a personal i manteniment i un 30% a despeses diverses. Aquest darrer concepte és un calaix de sastre on s'hi inclouen conceptes força diferents. Entre ells, el de "Comunicació i web", de 4.500 euros, que inclou la creació d'un lloc web del servei de biomassa a la Granja, packs de benvinguda i mitjans de comunicació. La CUP entén que quan la comunicació d'un servei municipal (com és el cas) va dirigida al veïnat però la seva execució recau en qui explota el servei (en aquest cas una empresa privada) és fàcil confondre la lícita promoció del servei (que convé i és d’interès del conjunt de la població) amb la promoció estrictament del privat. Demanem que se sigui estrictament curós en aquest aspecte i nosaltres ens comprometem a fer-ne un seguiment i a denunciar si en algun moment ens sembla que ens donen gat per llebre.

És important que se sigui especialment rigorós, pulcre i transparent en aquesta tipologia de gestió en què (de la mateixa manera que el subministrament d’aigua) la tarifa ve justificada per una previsió de cost d’explotació i en que els veïns acabem pagant la totalitat d’aquests costos i una mica més, especialment a través de la justificació d’aquestes despeses en aquests casos que hi ha calaixos de sastre (30% de despeses diveses). La CUP demana que quan s'esgoti el període de vigència de les tarifes aprovades es faci un informe auditor que expliciti els valors realment executats d’aquesta provisió de despeses i sigui traçable en quan a les factures emeses que justifiquin els imports executats. La CUP entén que no cal que sigui realitzat per un auditor extern, sinó que és suficient que estigui avalat pels serveis tècnics municipals.

La CUP va votar a favor de les tarifes, a favor de Molins Energia i sobretot a favor de les possibilitats que aquesta eina ens ofereix. També, òbviament, reitera el seu compromís en crear les condicions per municipalitzar el servei en un màxim d’un any i mig i plantejar la necessitat d’avançar ja des d’avui en la transparència i en la cogestió amb els veïns i veïnes.

La tarifa de la biomassa es rebaixa un 6% per a tots els usuaris. El ple municipal aprova la modificació per unanimitat.

La CUP planteja que el fons de reposició de recent creació estigui en mans de l'Ajuntament en lloc de l'empresa concessionària. També demana un informe auditor per controlar la provisió de despeses diverses.

La CUP Molins es compromet a continuar treballant per crear les condicions per municipalitzar la gestió del servei en els propers 18 mesos.