La CUP proposa regular els allotjaments d'ús turístic

En el darrer ple del mes de maig la CUP vam presentar una moció per regular els allotjaments d'ús turístic a la nostra vila. No va prosperar per l'oposició del govern municipal.

El passat dijous 25 de maig presentàvem al ple una proposta per l'ordenació dels allotjaments d'ús turístic que malauradament va ser rebutjada. La CUP volem ordenar i preveure un futur creixement desenfrenat del turisme que puga afectar la nostra vila, doncs no hi ha cap normativa que regule els allotjaments d’ús turístic.

No creiem adequat el manteniment dels habitatges d’ús turístic com a una opció d’allotjament legal per als turistes, doncs les diverses dades els relacionen amb la pujada del preu de l’habitatge, els greus casos de mobbing immobiliari i la vulneració del dret a l’habitatge en general. Sense caure en l’exageració i l’alarmisme, constatem que la massificació turística a Barcelona pot començar a desplaçar a la seua àrea d’influència milers de turistes a la nostra vila cercant un lloc poc massificat, barat i a poc més de mitja hora dels principals atractius turístics del cap i casal.

Quan es lloga un pis turístic, és un pis menys per als molinencs; quan es lloga una habitació, és una família que amb els seus ingressos no pot pagar la hipoteca o el lloguer, vivint precàriament i mantenint-se els alts preus de l’habitatge.

Aquesta moció demanava un pla d’usos basat en:

- Una moratòria indefinida de noves llicències d’habitatge d’ús turístic davant la creixent emergència habitacional i demanda d’habitatge per part dels molinencs, només donant noves llicències si el pla conclou que es poden assumir.

- Captar els possibles habitatges d’ús turístic il•legals per incloure’ls a la Borsa d’Habitatge de Lloguer.

- Si no és possible captar-los per l’habitatge de lloguer social, sancionar qui incomplisca la llei.

- Oferir la possibilitat de traslladar les llicències existents dins el nucli urbà cap al polígon del Pla, per destinar els edificis alliberats a habitatge de lloguer social, oferint ajuts i contraprestacions

- Limitar la concessió respecte les característiques físiques i de serveis, limitant la ubicació dins un mateix edifici, carrer o barri, la temporalitat (uns mesos a l’any), etc., exigint resposta afirmativa de l’ajuntament per aconseguir iniciar l’activitat, i instant-los també al pagament de les taxes i impostos pertinents. Limitar el nombre de llicències i agrupar-les a la rodalia per evitar la gentrificació del nucli urbà de Molins de Rei.

- Promocionar polítiques per garantir la socialització dels guanys del turisme, no només de les despeses: avançar cap a la municipalització del parc hoteler i d’allotjaments turístics.

Tot i no aconseguir l'aprovació de la moció, vam arrencar un compromís de 3 o 4 mesos per tal d'estudiar l'elaboració d'un nou pla d'usos. Des de la CUP recordarem al govern el seu compromís i continuarem lluitant pel dret a l’habitatge dels molinencs.