La Festa Major aposta per la participació i per uns espais lliures d'agresions masclistes i LGBTIfòbiques

Ahir a la tarda el company i regidor de Cultura Carles Ros va presentar el programa de Festa Major, destacant-ne la vessant popular i associativa, l'aposta per sopars i engalanar carrers, i el compromís contra les agressions masclistes i LGTBIfòbiques, per primer cop amb un Punt Lila fix a la plaça Llibertat on adreçar-se. Roba Estesa, Pupil·les, Gossos, Senyor Oca, Txandals o Papas & the Popos son alguns dels grups que ompliran les nits de música i festa.

La Festa Major d’enguany es celebrarà del 21 al 30 de setembre, destacant que Sant Miquel cau en dissabte, per tant força que hi hagi canvis per solapament d’activitats. L’any passat es va haver d’anul·lar part de la Festa Major, diumenge 1 d'octubre, degut a l’amenaça de la violència que la policia espanyola estava provocant a altres pobles arreu del país, que esperem que no es repeteixin.

S’ha presentat un programa pensant en tots els públics (cinema, música, dansa, circ, cultura popular...) on hi trobareu la feina de mesos de preparació de moltes entitats, colles de cultura popular, voluntàries i artistes locals i nacionals que ompliran les places, teatres i carrers de Molins d’activitat. També s’ha apostat per incrementar l’oferta musical amb més grups i d’estils diversos: Roba Estesa, Gossos, Txandals, Barcelona Big Blues Band, Grup Vocal Zetzània, Pupil·les, The Papa’s & The Popo’s, Senyor Oca, Homes i Dones Llúdriga, etc, on hem treballat per la presència i visibilització de les dones també als escenaris, juntament amb altres entitats, que l’any passat va ser menor al 21%.

S’instal·larà un nou escenari fix a la Rambla de la Granja matí i tarda que permetrà fer més activitat i per tots els públics. En total el programa preveu 70 activitats i el pressupost volta els 150.000€, com els últims anys. Gran part d’aquest va per les entitats, que n’organitzen la majoria d’activitats.

També es promouran les activitats de manera diferent. S'ha llençat una partida de 5.000€ per tirar endavant noves propostes i fomentar dinars i sopars i engalanar els carrers. Tenim propostes de: engalanar carrers, sopars i dinars amb música en directe, un agermanament amb Tafalla i mostra de cultura vasca, un festival de grafits a l’skatepark amb competició de skate i concerts de rap o una bèstia amb música i balls. Sortejarem poder veure 6 activitats, correfocs i gegants, des del balcó de l’ajutnament, que podran gaudir-ne unes 60 persones.

NO tolerarem cap agressió masclista o LGTBIfòbica. Es desenvoluparan accions previstes en el pla contra les agressions masclistes en espais d’oci. A banda de la campanya NO ÉS NO inclosa en tots els suports gràfics, hi haurà un Punt Lila d’atenció permanent totes les nits a la Plaça de la Llibertat, una parella itinerant i formació obligatòria per totes les entitats amb activitat nocturna.

S’aprofundeix en la prevenció de consum de risc drogues amb l’organització Energy Control. Posaran un punt d’informació i faran sensibilització in situ.

Finalment, destacar que s’ha treballat per un cartell que contemplés la presència de la dona, una vessant popular de la Festa Major, representat per moltes entitats i moltes persones, i una cadira que representa l’ocupació del carrer i l’espai públic per socialitzar i fer dinars i sopars.

Bona Festa Major, i us deixem el text del nostre regidor Carles Ros que sortirà al programa de Festa Major:

El setembre és un mes de tornada a la rutina per molta gent, però les persones de molins tenim la sort d’arrencar amb força amb els ulls posats a la Festa Major. Al programa que teniu entre les mans hi trobareu la feina de mesos de preparació de moltes entitats, colles de cultura popular, voluntàries i artistes locals i nacionals que ompliran les places, teatres i carrers de Molins d’activitat. Perquè durant tot l’any el carrer hi és per trobar-s’hi, compartir moments, i utilitzar l’espai públic per tirar endavant projectes col·lectius, però la Festa Major n’és la seva màxima expressió. Us animem a participar de la vuitantena d'activitats programades i a col·laborar i implicar-vos amb les entitats que les organitzen. De ben segur que no us en penedireu!

Un programa ben ple que ens permet descentralitzar activitats cap a La Granja, amb un escenari tot el cap de setmana amb música i dansa per petits i grans, i hem obert una línia de pressupost per incentivar dinars i sopars als carrers i la decoració d’aquests.

10 dies de cultura, festa i associacionisme, però també de compromís davant cap agressió  masclista als nostres carrers. Per primer cop tindrem en marxa el protocol contra agressions masclistes amb un Punt Lila on adreçar-se, una parella itinerant i la formació de membres de totes les entitats que fan activitat amb barres i concerts per la detecció d’agressions, i amb qui hem treballat per la visualització de la dona als escenaris, amb exemples com Roba Estesa o Pupil·les.

Perquè no podem parlar de la Festa Major sense tenir en compte l’enorme contribució que hi fan les entitats, un dels tocs més distintius de la de Molins. Correfocs, gegants, castells, teatre, cinema, esport, dansa, esmorzars, dinars i sopars, activitats nocturnes, musicals o reivindicatives tenen el segell de l’arrelament al poble gràcies al disseny i execució a mans de molinenques implicades.

Així que baixa al carrer, participa, i bona Festa Major!

Un escenari fixe a la Granja permetrà descentralitzar la Festa Major cap als barris, amb activitat musical i de dansa tot el cap de setmana, per petits i grans. El sorteig del Balcó de l'ajuntament permetrà que unes 60 persones puguin veure els correfocs, trobades de gegants i més des d'una posició fins ara reservada als polítics i els seus cercles tancats.