L'Ajuntament s'endeuta fins el 2023

L'actual equip de govern ha decidit contractar un préstec a llarg termini per agrupar tots els que tenia fins ara. El problema és que mentre que mentre que tots aquests crèdits s'acabaven  d'amortitzar entre  aquest  any i el 2012,  el nou préstec –de 1.363.660€- l'estarem pagant fins el 2023! La CUP hi va votar en contra per entendre que aquesta política d'endeutar-se a llarg termini no és bona i hipoteca part del pressupost dels propers 16 anys sense que hi estigui plenament justificat. Un tema és el d'ajuntar crèdits si compensa econòmicament, i un altre molt diferent és aquesta decisió de disposar de més recursos ara per poder fer més projectes i els que vinguin darrere ja s'ho trobaran. No ens sembla que sigui la política correcta. Aquesta mida es va aprovar només amb els vots a favor dels tres partits del govern tripartit municipal, ja que el PSC també hi va votar en contra (el regidor del PP no hi era en el moment de la votació).

També es va aprovar la modificació del Pressupost General per a l’exercici 2007. És a dir, els canvis que el govern municipal entén que s'han de fer respecte al pressupost aprovat l'any passat. Destaca que al mes de juny l'Ajuntament ja s'hagi passat 6.000€ en l'apartat de butlletins i ara proposi que ens gastem 24.000€ més en aquesta partida (de 34.000 a 58.000€). Sembla que la confecció del butlletí propagandístic que el govern de la Vila ens va enviar poc abans de les eleccions municipals va costar bastants diners... Òbviament no ens sembla gens bé que s'augmentin les despeses propagandístiques de l'Ajuntament mentre que per un altre costat se'ns allarguen els préstecs fins el 2023. De totes formes, en aquest punt de la modificació del pressupost la CUP s'hi va abstenir ja que altres modificacions tenien més sentit. Un exemple és que els diners que s'anaven a invertir en la construcció de la nova escola de música (que de moment ha d'esperar degut al retard en les obres del col.legi de La Sínia) es destinaran a la Federació Obrera. D'altra banda també es va aprovar la liquidació de 803.003,05€ del pressupost de 2006.

Al Ple també es va aprovar una operació de préstec a concertar amb l’Institut Català de Finances, amb el que s’instrumenta el pagament a aquest Ajuntament d’una subvenció del Consell Català de l’Esport, per pavimentar el Camp de Futbol Municipal Josep Raich amb gespa artificial. Està clar que l'objectiu és positiu, però ens permet veure com funcionen les coses: el crèdit el paga la Generalitat però l'ha de demanar l'Ajuntament perquè el Govern del Principat no vegi reduïda la seva capacitat d'endeutar-se. Per tant, és l'Ajuntament molinenc el que veu minvada la seva. No semblen de rebut aquests tripijocs, tenint en compte a sobre l'insuficient finançament dels ajuntaments. La CUP, tot i estar a favor de la pavimentació, va votar en contra sabent que el punt s'aprovaria, per fer constar el rebuig a la forma emprada.

D'altra banda, els grups del Govern van aprovar la modificació de les tarifes de l'aparcament del Mercat proposat per l'empresa que el gestiona (PABLA, SLU). Resulta que ara que la Generalitat ha aprovat que el pagament dels aparcaments sigui per minuts i no per franges de temps superiors -un abús que els ciutadans i ciutadanes hem estat  patint durant molts anys i que ha donat beneficis quantiosos a les empreses- ho aprofita PABLA, SLU (amb la conninvència del nostre govern municipal) per augmentar les tarifes. Així, el cost d'una hora passa d'1,70 a 1,80€. La CUP va ser l'únic grup que hi va votar en contra per no entendre perquè el final d'una injustícia hagi de donar pas a un augment de tarifes.

Un altre punt va ser el nomenament com a Directora de Serveis de l'Àrea de Promoció i Desenvolupament Estratègic Local a la sra. Carme Pi, amb l'abstenció del PSC i la CUP. Aquesta àrea és la que s'ha creat en aquesta nova legislatura perquè així tots es partits que integren el tripartit municipal poden tenir càrrecs de confiança amb sou a càrrec del pressupost de l'Ajuntament. També es va aprovar la segona i darrera revisió de preus del contracte que l'Ajuntament i COPCISA tenen en relació a l'aparcament del Mercat amb els vots a favor del partits del Govern i les abstencions dels partits de l'oposició.

Igualment es va acordar, aquest cop per unanimitat, l'increment d'un 5% de les noves tarifes de la Taxa per la utilització o aprofitament especial dels béns de domini públic local per a la celebració de la Fira de la Candelera i d'altres activitats firals durant el 2008. Les excepcions a aquest augment són el congelament dels preus per a aquelles activitats que promou l'Ajuntament i a les parades de planter, jardineria i maquinària; i l'augment del 8,41% per a les parades d'artesania i els bars.

També, entre d'altres punts, es van aprovar per unanimitat: L'ampliació de zona verda a la finca del carrer Ramon Llull, s/n (on es faran els pisos per a joves), l'aprovació del conveni per la urbanització del carrer Carril i de la pça. de l'Estació i del conveni per a la gestió del servei de recollida selectiva de residus municipals, la concurrència a la convocatòria d'ajuts de l'Institut Català d'Energia per actuacions en matèria d'estalvi i eficiència energètica a corporacions locals, el procediment de contractació de la gestió indirecta de les instal.lacions esportives i del bar-restaurant del camp de futbol Josep Raich, l'equiparació dels preus dels nínxols situats al 4rt i 5è pis del cementiri i la modificació de la composició del Comitè Executiu de la Fira de la Candelera.

A la part final es van aprovar per unanimitat -inclòs el PP, que va arribar a la segona part del Ple- la moció que va entrar Iniciativa i Esquerra a requeriment de la Comissió de la Dignitat reclamant el retorn dels papers de Salamanca que encara estan pendents (uns 2.000.000), la de l'AM d'ERC sol.licitant la restitució dels diners de la República confiscats per les autoritats franquistes i la del PSC que instava a l'Ajuntament a fomentar l'estalvi de paper.

El representant de la CUP, Àlex Maymó, va aprofitar el tema del retorn dels papers de Salamanca per dir que "és una vergonya que després de 30 anys d'aquesta anomenada democràcia encara estiguem així" i va reclamar "coherència als partits que aqui voten una cosa però que després hi obstrueixen el seu retorn a Madrid i no em refereixo només als que aixequen la mà", en relació al gest que va fer el regidor del PP en aquell moment. El portaveu del PSC, Xavi Paz, va contestar que "gràcies a l'actual govern de Madrid ja s'ha tornat una part dels papers". L'Àlex li va recordar que "el retorn ha estat fruit de la mobilització ciutadana, no del PSOE, que ja va governar del 82 al 96 sense fer-hi res favorable en aquest tema; i vull recordar que l'actual ministre espanyol Jesús Caldera va dir quan era alcalde de Salamanca va dir que els papers només se'ls emportarien per sobre del seu cadàver". El Xavi Paz va comentar al respecte que "bé, però tothom té dret a rectificar i els papers han tornat amb la seva signatura" i es va mostrar confiat que els que queden "acabaran tornant". Esperem que no calguin 30 anys més.

Per últim, als precs i preguntes, l'Àlex va comentar que a la pàgina web de l'Ajuntament només es fa referència a l'espectacular augment dels sous dels polítics municipals de passada a un petit paràgraf i va preguntar a l'equip de govern si al proper Casa de la Vila, a més de la propaganda a la que este acostumats, "s'informarà amb claredat d'aquest tema als vilatans i vilatanes". La resposta la donarà l'Alcalde al proper Ple, al mes de setembre.