Sobre el canvi d’alcalde i la redistribució de carteres a l’Ajuntament de Molins de Rei

El dia 11 d’abril es va produir el ple extraordinari pel qual Xavi Paz va deixar de ser alcalde i va passar a ser-ho Joan Ramon Casals, segons  els acords de govern signats entre els grups municipals de CiU i el PSC.

Aquest va ser el canvi més significatiu, però no l’únic, sinó que algunes regidories van passar a ser dirigides per altres persones per tal de reequilibrar les aportacions específiques d’alguns regidors i, des del nostre punt de vista, per continuar justificant una estructura política sobredimensionada.

El cas més significatiu és el del propi nou alcalde, Joan Ramon Casals. Com és sabut va iniciar la legislatura essent Regidor de Cultura i Tinent d’Alcalde de l’Ajuntament de Molins de Rei, càrrec pel qual li tocava percebre 15.212,88 euros bruts anuals com a Tinent d’Alcalde, però ell va anunciar públicament que havia renunciat a una part d’aquest sou i que cobrava 5.700 euros bruts anuals. Al ser investit alcalde va anunciar però, que no cobrarà ni un euro de l’Ajuntament.

A l'inci d'aquesta legislatura Casals va ser designat com un dels 33  assessors polítics de la Diputació de Barcelona càrrec pel qual percep 49.000 euros bruts anuals (i que ara continuarà cobrant) i també té un càrrec orgànic al seu partit (Secretari Executiu de Territori i de Política Municipal) càrrec, aquest darrer, del qual també té responsabilitats organitzatives.

Des de la CUP ens sembla del tot evident que no es pot ser al 100% a tres llocs alhora, i temem que la seva funció pública com a alcalde de la vila en surti malparada, sobretot atenent a l’experiència d’aquests dos anys com a Regidor de Cultura.

Ens preguntem si té sentit que el regidor de màxima responsabilitat de l’Ajuntament sigui l’únic que no en cobra res, quan al mateix temps, està rebent un sou injustificat de la diputació pagat també amb diners públics, però amb tasques poc definides i que no són, de ben segur, tan rellevants com les funcions que té el Sr. Casals com a alcalde de Molins de Rei.

Quina serà la dedicació prioritària de l’alcalde quan no cobra per ser alcalde de la seva vila? I sembla que ell mateix ens ha respost a aquesta pregunta quan el correu electrònic de contacte que apareix al díptic que va repartir CiU és el correu del partit, i no el de l’Ajuntament.

Més enllà d’aquesta valoració transcendent, ens sembla útil ressituar les càrregues de les carteres. Cada un dels dos partits de govern continua, com fins ara, amb dos regidors amb dedicació exclusiva: per part del PSC,  Xavi Paz que ja era regidor d’esports, assumeix ara Salut i Educació, i Miguel Zaragoza assumeix també Economia a les que ja tenia. Per part de CIU, Mònica Santamans  i Joaquim Martí  continuen amb les mateixes càrregues que fins ara.

El cas paradigmàtic continua sent el de l’àrea de DIPEL- Desenvolupament i Promoció Estratègica Local, àrea de la qual és president Joaquim Martí i motiu principal pel qual  és un dels dos regidors del seu grup municipal amb dedicació exclusiva. No obstant, el Sr. Martí no és regidor de cap de les àrees relacionades amb aquest assumpte: ni finances, ni empresa, ni ocupació, ni consum i turisme, ni activitats, sinó que les úniques regidories que controla són la de comerç i la de la Guàrdia Urbana.

Des de la CUP considerem que s’ha demostrat que aquesta àrea fou creada en l’anterior legislatura basant-se en interessos partidistes, per eixamplar l’estructura política, però que no respon a cap necessitat ni a cap projecte polític útil per la vila.

Per aquests motius, des de la CUP volem manifestar:

· L’Alcalde s’ha de dedicar al 100% a les seves funcions d’Alcalde i cobrar de l’Ajuntament el que és just per aquesta dedicació. Demanem que el Sr. Casals deixi d’assessorar la Diputació (i, per tant, de rebre’n retribucions) i que comenci a treballar decididament per abolir una administració obsoleta i a redistribuir el seu pressupost i recursos entre els municipis.

· Demanem la dissolució de l’Àrea de DIPEL, redistribuint les seves suposades funcions i el personal que hi treballa entre les àrees o regidories que corresponen (Empresa, Ocupació, Serveis Generals, Activitats i Finances).