Tres Tombs 2018

*Article de Carles Ros (CUP), regidor de Cultura a l'Ajuntament de Molins de Rei, publicat a la revista dels Tres Tombs 2018 de Molins de Rei

La festa dels Tres Tombs, organitzada per l’Associació dels Tres Tombs de Molins, torna puntual als nostres carrers cada Febrer, poc després de sant Antoni Abad, considerat el protector dels animals pel santoral cristià. Aquesta festivitat ve adoptada de tradicions precristianes en què es feien voltes al voltant d’una foguera amb els animals, per esperar-ne el favor dels deus quan l’hivern ja minvava i s’apropava la feina agrícola de primavera. Una tradició que ha anat mutant i adaptant-se, posant en valor la figura clau dels animals en la història de la humanitat, i un any més torna als nostres carrers.

Durant milers d’anys, la relació de les persones i els animals ha estat ben estreta, en què la nostra espècie ha fet ús de la seva posició per utilitzar la potència dels animals, sobretot el cavall, per mantenir ritmes de producció majors. Amb l’arribada de la màquina de vapor, però, la revolució industrial esclata i s’abandona progressivament l’ús de la força animal en la producció agrària.

Aquest nou escenari que s’obre la segona mitat del segle XX ha reconvertit els Tres Tombs en una festa tradicional i folklòrica, en que es mostra a la població com eren els carruatges i com s’aplica l’art de la doma de l’animal en aquests. Aquestes noves cotes de producció i desenvolupament, també, han anat fent despertar més consciencia cada dia que passa al voltant del respecte dels animals i la posició de privilegi (i la conseqüent responsabilitat) que tenim els humans.

Aquest any, el nou govern local hem apostat per treballar juntament amb l’Associació una ruta lleugerament diferent, evitant els trams de més esforç dels animals per la pendent i apostant per reduir i explicar a la població el contingut de les càrregues en els carros. Amb això, la festa s’adapta i transforma per seguir un any més endavant!