Un altre cop pagarem els i les vilatanes l’endeutament de l’Ajuntament

En el ple extraordinari del dimecres 17 de novembre de 2010 l’equip de govern (IiE, ERC, CiU) de l’ajuntament de Molins de Rei va aprovar sol•licitar un crèdit al sector bancari per un import de 1.138.647,66 €, amb el qual es preveu finançar un seguit d’inversions.

La CUP sempre hem manifestat el nostre desacord en què es financiï el 100% de les inversions sol•licitant crèdits a bancs. Amb aquest sistema, l’única solució perquè el deute municipal no creixi és l’augment dels impostos molt per sobre de l’increment de l’IPC.

• En el període 2007-2010 la recaptació d’impostos ha augmentat en un 29,57% .

• En aquest període els ingressos corresponents dels impostos, taxes i aportacions d’altres administracions han augmentat en 3 milions d’euros

• En canvi, les despeses en inversions, serveis, despeses corrents i transferències a entitats han disminuit en 0,3 milions d’euros. Les despeses de personal han augmentat en 1,4 milions d’euros.

• Per tant, en els 3 últims anys, s’han destinat 1,9 milions d’euros provinents de l’augment dels impostos a eixugar el deute de l’ajuntament. Els molinencs i molinenques estem veient com els impostos augmenten desmesuradament però no es destinen aquests diners per fer més inversions o més serveis, sinó que acaben servint per pagar als bancs i caixes.

• Els partits polítics de l’equip de govern defensen aquesta política econòmica perquè argumenten que el finançament dels ajuntaments és deficient (i hi estem d’acord) però cal recordar que aquests partits tenen o han tingut responsabilitats de govern en altres administracions i mai han tingut com una prioritat solucionar d’una vegada per totes el problema del finançament local.

Sobre el nou crèdit en concret que es sol•licitarà la CUP va manifestar el següent:

• Amb el nou crèdit l’Ajuntament passarà a tenir un deute de 20,75 milions d’euros, el que representa un ratio d’endeutament del 75,4 %. Això significa que l’any 2011 no es podran demanar crèdits perquè es supera el límit establert pel govern de l’estat. Aquesta mesura està hipotecant el marge de maniobra del consistori de cara a l’any vinent.

• Referent a les Obres de la Federació Obrera des de la CUP vàrem demanar que se’ns expliqués perquè en el capítol d’Instalacions hi ha un augment de 136.089,87 €. A l’oposició se’ns va passar una memòria justificativa de 15 pàgines amb un llistat amb més de 100 partides i amb l’import total però els preus no estan desglossats partida per partida. Ho vàrem preguntar en dos ocasions en el ple municipal i el regidor Enric Franch no ens va contestar però si que va aprofitar el seu temps per desqualificar al regidor de la CUP acusant-lo de “no tenir ni idea del que parlava”.

• No compartim ni nosaltres ni la intervenció municipal, que s’incloguin conceptes com a inversió que estaran finançats amb un crèdit a 10 anys quan la seva caducitat és inferior a aquest termini. Estem parlant de conceptes com la compra de software, tapissar cadires, compra de material informàtic o instal•lacions d’aire acondicionat.

• No compartim ni nosaltres ni la intervenció municipal, què estigui realment justificada la urgència de totes i cadascuna de les inversions descrites que faci que sigui necessari sol•licitar un crèdit abans de finals d’any. Només tenim una explicació: s’apropen les eleccions municipals i ara tenen la pressa que no han tingut en tot el mandat per acabar ràpid algunes actuacions.

Tots aquests motius ens van portar a abstenir-nos en la votació d’aquesta modificació del pressupost perquè entenem que no volem ser còmplices d’una política econòmica que pressiona fiscalment als vilatans i vilatanes. No dubtem que aquestes inversions siguin necessàries però no estem d’acord en la forma de finançar-les.