El govern sociovergent ignora la mobilitat compartida sostenible i segueix apostant pel vehicle privat
El govern sociovergent portarà al ple de setembre incentius per la compra de vehicles privats elèctrics per empreses, per un valor de 20.000 €. Des de la CUP, creiem que aquests recursos s’haurien de destinar a posar en marxa, sense més dilacions, la mobilitat elèctrica, però que sigui compartida.
Una de les causes principals del canvi climàtic és la crema de combustibles, entre altres usos, pel transport amb vehicle a combustió. Però el que en la majoria d’ocasions no es diu és que la mateixa fabricació d’un cotxe ja genera una quantitat enorme de CO2.
Com a exemple: hi ha estudis que han calculat que un cotxe mitjà suposa, entre la fabricació i l'ús, 24 tones de CO2. Un vehicle elèctric suposa 18 tones de CO2, el 43% de les quals és per les bateries. Això es deu al fet que els components d’un vehicle, com el plàstic o la fabricació de l’acer, requereixen grans quantitats d’energia i matèria primera que s’ha d’extreure amb processos costosos i contaminants.
Aquestes dades apunten en una direcció molt clara: cal reduir el nombre de cotxes, i que aquests siguin elèctrics. Fabricar una enorme quantitat de cotxes elèctrics per substituir els vehicles a benzina i dièsel actuals podria suposar, fins i tot, un augment a les emissions totals.
Per afrontar de manera correcta la mobilitat sostenible, el que cal és incentivar el vehicle compartit. Que existeixi una flota a disposició de tota la ciutadania i empreses, perquè aquests facin servir habitualment el transport públic però quan els calgui un desplaçament puntual, paguin una petita quota per utilitzar un vehicle d’aquesta flota compartida.
Som Mobilitat és una cooperativa pionera als Països Catalans que ja fa uns anys que està instal·lant flotes semblants a diversos punts del país. Una experiència democràtica i compartida que evita la fabricació de més cotxes, i ajuda a la reducció d’emissions i a facilitar l’accés al vehicle privat. I els contactes amb la cooperativa ja s’hi havien produït, però aquest govern sociovergent no ha tingut la voluntat política de continuar-los.
De la mateixa manera, la mobilitat compartida reduirà la suma de cotxes aparcats, recuperant una gran quantitat d’espai públic per les persones, i permetria a empreses i autònoms accedir a un vehicle sense haver de fer inversions de més de 30.000 € en un cotxe nou, que, en època de crisi, són inassumibles.
Fem una crida al govern sociovergent encapçalat per Xavi Paz i Ramón Sánchez a prioritzar posar en marxa la mobilitat compartida, i a recuperar els contactes que s’havien fet amb Som Mobilitat per implementar una flota semblant sense demora a Molins de Rei. Tot plegat, per aconseguir reduir de manera efectiva el volum d’emissions i el nombre de cotxes a la vila.