La CUP denúncia que la direcció facultativa de les obres del carrer Rafel Casanova va ser adjudicada sense contrastar més ofertes

L’Ajuntament de Molins de Rei va adjudicar, amb data 5 de juliol de 2013, la Direcció Facultativa de les obres del carrer Rafel Casanova sense demanar més ofertes i sense seguir les observacions de l’informe jurídic. El decret de l’alcaldia 2013001520 va ser signat per l’alcalde Joan Ramon Casals i es va adjudicar el servei al Sr. Albert Rodríguez Fiter, de Croquis 3 Arquitectes SL, per un valor de 11.724€ sense IVA (14.186,04€ amb IVA inclòs).

 

El Sr. Albert Rodríguez Fiter, president de l’Agrupació de la Construcció de Molins de Rei, havia signat un article d’opinió poques setmanes abans, concretament el 9 de maig de 2013 al diari digital Viu Molins de Rei, on afirmava “M’hauria agradat molt que s’hagués donat l’oportunitat de participar als despatxos de Molins de Rei.” en referencia als serveis de redacció del projecte i direcció facultativa de l’obra del Nou Pati del Palau.

 

47 dies després d’aquest article, el Director de Serveis de Sostenibilitat i Territori designat com a càrrec de confiança per l’alcalde, el Sr. Joan Arús i Oriol, va signar un informe tècnic on es proposava a l’alcalde la contractació del Sr. Albert Rodríguez Fiter. El Sr. Joan Arús i Oriol consta en els estatuts de l’Agrupació de la Construcció de Molins de Rei també com a membre de la Junta Directiva

 

La justificació oficial del govern per adjudicar aquest servei a l’arquitecte molinenc sense demanar altres ofertes es basa en l’experiència del mateix en la direcció facultativa de les obres del carrer Major ja que també d’aquell servei en va ser l’adjudicatari.

 

També des del govern justifiquen en el mateix decret d’alcaldia que no es van demanar més pressupostos abans d’adjudicar aquest servei de 11.724€ perquè segons l’article 36 de les bases d’execució del pressupost l’import base no supera els 12.000€ en el cas dels contractes subvencionats, import a partir del qual cal sol•licitar com a mínim 3 pressupostos.

 

En canvi, en l’informe jurídic signat pels Serveis Jurídics de l’Ajuntament amb data 4 de juliol, s’afirma textualment: “De la documentació obrant a l’expedient no es constata que el contracte de serveis que es preten contractar es trobi subvencionat. No obstant,  en ares als principis regulats pel TRLCSP, d’eficiència en la utilització dels fons públics i d’assegurar, amb connexió amb l’objectiu d’estabilitat pressupostària i control de la despesa, la selecció d’una oferta econòmicament més avantatjosa, seria aconsellable la petició de 3 pressupostos.”

 

També en l’informe jurídic es remarca que en l’informe tècnic no es justifica la impossibilitat de realitzar aquest servei amb els propis recursos humans de l’Ajuntament i per tant no es justifica la necessitat d’externalitzar aquest servei.

 

Des de la CUP seguirem exigint que el govern municipal utilitzi els mecanismes legals més transparents per adjudicar serveis i contractes i més quan es tracten de serveis delicats com és el cas de les obres del carrer Rafel Casanova, que s’han vist precedides per 4 inundacions en el període d’un any després de la finalització de les obres.

 

De moment totes les indemnitzacions pels danys causats per les inundacions als comerços i habitatges de la zona aniran a càrrec de l’Ajuntament, sense que el govern hagi obert cap procediment per determinar si hauria pogut existir alguna negligència per part d’alguna de les parts implicades (empresa constructora, direcció facultativa o Ajuntament).

 

 

Des de la CUP creiem que cal obrir una investigació interna per aclarir perquè s’opta per externalitzar una supervisió d’obra malgrat que l’Ajuntament compta amb personal propi qualificat i per determinar quines van ser les decisions i accions incorrectes durant la planificació i execució de l’obra. Per evitar que en el futur es tornin a repetir errors que acaben suposant sobrecostos pagats amb els diners públics cal que s’analitzi a fons què ha passat en aquesta situació.